Banka může žádost o úvěr zamítnout bez udání důvodu žadateli. V takovém případě mnohdy nezbývá nic jiného než oči pro pláč. Diskvalifikačních faktorů přitom může být celá řada, od pracovní smlouvy až po negativní záznam v registru dlužníků. Výsledek žádosti také do značné míry ovlivňuje bonita žadatele. Jak tedy bonitu navýšit a zajistit si tak vyšší šanci na kladné vyřízení úvěru?
Zákon o spotřebitelském úvěru
V současné době je na trhu přebytek likvidity a přesto neustále přibývá zamítnutých žádostí. Banky se doslova přetahují o nové klienty, kterým by mohly úvěr poskytnout a přesto odejde spoustu lidí s nepořízenou. Tak v čem tkví problém? Za vším stojí primárně složitá legislativa, která přesně definuje, jaké podmínky musí žadatel splnit, aby na úvěr dosáhl. Navíc česká národní banka pravidelně aktualizuje podmínky pro schválení úvěru, kterým podléhají všechny bankovní i nebankovní subjekty. Pokud by banka lustraci žadatele neprovedla, mohlo by to pro ní mít nedozírné následky. Dlužník by nebyl povinen platit úroky ani poplatky z prodlení a půjčenou částku by splácel dle svých finančních možností. Je proto zapotřebí za zamítnutým úvěrem hledat spíše složitou legislativu než neochotu bank půjčovat peníze.
Pracovní smlouva na dobu ne/určitou
Dlužník dosáhne na úvěr jen za předpokladu, že disponuje pravidelným měsíčním příjmem, ze kterého je možné odvádět měsíční splátky. To umožňuje pracovní smlouva na dobu neurčitou, kterou je potřeba doložit bance. V případě, kdy žadatel disponuje pouze pracovní smlouvou na dobu určitou, ještě si nemusí zoufat. Úvěr však musí být splacen ještě před koncem vypršení pracovní smlouvy.
Registry dlužníků
Pokud se žadatel někdy v minulosti ocitl v situaci, kdy nebyl schopen dostát svým závazkům, jeho údaje budou figurovat v některém z registrů dlužníků. Pomoci může nebankovní hypotéka bez registru, která je v mnohých ohledech o poznání benevolentnější.