Každé auto má mnoho součástí, které považujeme za nezbytné. Některé potřebujeme pro samotné řízení, jako například volant či pedály, jiné jsou tu pro naši bezpečnost, jako bezpečnostní pásy či airbagy. A jedním z těchto zařízení je i ruční brzda. Tu najdeme v každém autě, a vždy na stejném místě, za řadicí pákou na pravé straně řidiče. Všichni víme, že slouží k tomu, aby se vůz nerozjel, když jej opustíme. Klasická brzda se samozřejmě spustí jen tehdy, když máme nohu na pedálu, a pouze takovou silou, s jakou jej zmáčkneme. To je vhodné pro jízdu, kdy potřebujeme například lehce zpomalit. Je však jasné, že v autě nebude neustále sedět řidič s nohou na pedálu. Proto je ta ruční nezbytností.
Přesto se mnoho lidí ptá, zda je skutečně nutné ji používat skutečně pokaždé, když auto zastavíme. Koneckonců, na rovince, případně v garáži, přeci nehrozí, že by se samo rozjelo. Jistě, ve svahu, byť i mírném, to má smysl, avšak jak často zrovna takto parkujete? Přeci jen, v podstatě všechna parkoviště jsou z pochopitelných důvodů projektována tak, aby byla dokonale rovná. Není tedy použití ruční brzy v takovýchto případech zbytečné?
Odpověď zní, že není. Jistě, gravitace například ve svahu je jednou z hlavních sil, která může rozpohybovat stojící auto, avšak není ani zdaleka jediná. V úvahu musíme brát například i silné poryvy větru, které občas nastávají zejména na otevřených prostranstvích. To ostatně zná každý, kdo někdy jel za takového větrného počasí po dálnici. Dále jsou zde i lidé. Nikdy nevíme, kdy do našeho auta někdo, byť nechtěně, nestrčí. A ačkoliv běžné osobní auto váží přibližně tunu, za správných podmínek jej může i takovýto náraz rozpohybovat. Důsledky si pak lze velmi snadno domyslet, zvláště na přeplněné parkovišti. Proto bychom nikdy na ruční brzdu neměli zapomínat. Jen tak si totiž můžeme být jisti, že svůj vůz najdeme tam, kde jsme jej nechali.